Nuffnang Ads

April 04, 2016

Kembara 3 Negara : Day 3 - þingvellir National Park, Iceland



Day 3 - 15 March 2016

Hari ketiga ni, tempat pertama yg kitorang pegi is þingvellir National Park ... ok aku pun tak tau cemane nak pronouce nama national park ni so sila la sebut sesedap hati ... info pasal park ni boleh bace kat sini : http://www.thingvellir.is/history.aspx

Gerak dari hostel agak awal harini sebab ikutkan ade 3 tempat yg nak terjah ... sepanjang2 perjalanan syok jugak la dok snap2 pic sesambil layan view yang jarang2 nak jumpe






Lepas satu jam drive, kitorang sampai ke þingvellir National Park ... masa ni kitorang sampai kat belah bawah ... kat sini berenti kejap sebab nak amik gambar þingvellir church

þingvellir church

Kitorang nak pegi sini sebenarnye

Pastu kitorang gerak mencari hala tuju untuk pegi part yg ade observation deck mcm gambar kat atas tu ... mencabar jugak utk tour leader carik arah ni .. last2 terpaksa tanye one of the locals yg kebetulan pass by kitorang punye group ... and akhirnye sampai la jugak kitorang ke tempat yg nak dituju ... sampai2 tu, turun kereta je masing2 terus menghala ke toilet ... sejuk2 ni mmg rasa nak membuang je kan .. sekali bile nak masuk toilet, kene bayar la pulok ... bukan sikit tau , ISK200 ... hoiii mahal gile nak membuang kat Iceland ni ... tapi nak tak nak kene la masuk jugak ... kang dapat batu karang, sape yg susah ye dak?

Dah lega membuang, baru la syok nak layan view .. terus aku ke observation deck yg kitorang nampak tadik ...


And view kat atas ni .. pergghhhh ... mmg lawa!


þingvellir church dari belah atas


Dekat hujung deck, aku nampak ade walkway yg akan turun ke bawah ... so aku follow that path ... sebenarnye time tu tak pasti brape lame kitorang dibagi masa untuk ronda2 area þingvellir ni .. tapi sebab aku nampak ade 2-3 org ahli group yg dah berjalan lagi depan dari aku, so aku pun redah la jugak


Lagi sekali rasa mcm jaw-drop je tengok batu batan kaler hitam sepanjang2 foot path ni ... mmg teruja sangat








Tak sempat nak turun bawah sana


Aku berjalan sampai hujung jalan kat tempat bas berenti mcm gambar kat atas tu .. sekali tengok2 belakang nampak tour leader aku baru sampai .. die kate jom kite naik sampai tempat ade waterfall ... time tu ade la lagik 5-6 org yg follow .. so aku pun join sama

Waterfall yg kitorang nak tuju ... Öxarárfoss


Sekali jalan nak naik ke tempat waterfall tu penuh dengan ais .. damn ... aku dah tau kasut aku mmg hampeh bile jalan atas ais ... dah tu lupe nak beli clampon mase pegi supermarket semalam ... haaa mmg masak la aku nak belenkan badan tak nak kasik tergolek atas ais





Akhirnye sampai la jugak kat waterfall tu ... geng2 ahli jemaah semua pakat2 posing maut .. aku plak takat amik gambar sekeping dua jer la .. sebabnye kat situ pun ais bertepek2 ... buat aku malas nak pusing2 .. kang tak memasal buat aksi breakdance plak kat tempat org ramai camtu

Punye la tebal snow kat tepi waterfall tu sampai dah nampak mcm berlayer2 gitu

Dah abis aksi Dilwale kat situ, kitorang patah balik semula ke tempat parking ... sekian plak nak menapak balik







Sampai2 je kat atas, nampak co-pilot kete yg aku naik dok tunggu aku and tour leader ... pastu aku sempat lagik masuk kedai souvenir beli fridge magnet sekeping ... lagik sekali nangis tengok harga .. ISK899 sekeping ... redho je la membayarnye

Pastu pegi ke kete, rupenye kitorang yg pegi ke waterfalls tu je yg tak balik lagik .. the rest dah berjam2 menunggu dlm kete sebab masing2 tak tau cemane plan sebenarnye kat situ so ramai yg dok usha2 belah atas je tak turun sampai ke bawah ... eemmm aku pun tak tau nak cakap ape ... aku hanya follow tour leader saje

Lepas semua ahli jemaah dah cukup, kitorang bertolak ke tempat seterusnye, Geysir ... to be continued.

5 comments:

  1. OMG, ICELAND! My dream destination. Uwarghhhh

    ReplyDelete
  2. rugi lah sampai kalau main2 kat parking lot je..haha

    Lawanya la weh situ.. tapi aku boleh bayang sejuk tu..

    ReplyDelete
  3. tak sabar nak tau next entry pasal iceland ni.

    sis, nnt update sekali cerita koya. sy nak ke sana bln 10 ni, mana tau ade tempat lain yg sy blh sumbat dlm iti nnt :p

    tq in advance!

    ReplyDelete
  4. takder sessi briefing ke sblm start tour?? kesian jemaah lain yg tak turun bawah....sib baik ko ikut tour leader...hihihihi

    ReplyDelete