Nuffnang Ads

May 12, 2016

Kembara 3 Negara : Day 9 - Murren, Switzerland

Day 9 - 21 March 2016

Pagi2 lagik aku dah jaga ... dalam sejuk beku tu dah terbayang2 dalam kepala otak betapa nikmatnye kalau dapat mandi air panas ... sekali masuk shower, ehh mane air panas ni??? Punye la lama aku biarkan air shower tu keluar dengan harapan ade la air panas ... sekali ampehhh ... terpaksa la basahkan badan jugak dengan air yg sejuk beku tu T___T

View dari balcony di pagi hari

Pagi tu aku breakfast lebih kurang jer ... ade belen roti gardenia yg aku bawak dari mesia ... walaupun date dah expired, tapi selagi tak berkulat, aku telan jer .. pastu semalam sebelum balik sempat beli energy milk kat Coop ... aku suka sangat energy milk ni, fefeeling mcm minum banana milk kat 'kg' halaman huhuh

Energy milk yg ade macam2 perasa ... CHF1.75

Lepas siap2, aku terus keluar untuk meneruskan misi di hari ke 9 ni ... first destination untuk hari ni, Murren ... nak pegi Murren, memula aku kene naik cable car dari Lauterbrunnen BLM station sampai Grutschalp ... pastu kene naik train plak untuk sampai ke Murren

Murren ni lagi atas dari Lauterbrunnen

Lauterbrunnen BLM station ... opposite Lauterbrunnen station

Aku amik cable car pukul 8:01am


Cable car naik ke Grutschalp ni agak besar ... so takde la rasa gayat sangat ... masa aku naik tu ade 3-4 org jer yg naik .. agaknye sebab awal bebeno ... btw, cable car ni covered by Swiss Pass so masa naik tu aku just flash je aku punye Swiss Pass, terus dapat masuk



Grutschalp at 4,875 feet above sea level

Sampai kat Grutschalp, train dah ready untuk boarding ... memula tu aku ingat kat Grutschalp tu ade tempat best untuk lepak2 .. sekali mcm takde ape2 jer ... viewing deck pun kecik jer kat tepi platform train tu .. so aku terus naik train jer

Train to Murren ... also covered by Swiss Pass

Train ke Murren ni pun takde la lama sangat .. aku rasa dlm 15 minit gitu jer kot .. tapi view cantik la ... and to my suprise, rupanye kat atas ni snow masih tebal ... and aku plak boleh pakai stokin biasa dengan baju hanya 3 layer ... confident tak pakai thermal bagai .. sekali gigil nak mampos







Sampai kat Murren, terkujat tengok banyaknye snow .. sampai kat jalan pun snow memutih ... terpaksa la aku berjalan slow2 takut tergolek





Dekat Murren ni aku hanya ronda2 tengok kampung diorang jer ... pastu terus menghala ke cable car station untuk turun ke Stechelberg













Dah sampai cable car station

Dekat cable car station ni ade dua arah cable car .. satu yg akan turun ke Stechelberg via Gimmelwald  ... yg ni covered by Swiss Pass .. satu lagik yg akan naik ke Schilthorn ... yg ni kene bayar extra so aku tak naik ... Schilthorn ni glemer sebab shooting location citer James Bond ... kat dlm station ni jugak ade cafe and kedai jual souvenirs named 007 Shops



Aku masuk kejap dalam kedai 007 tu .. tengok2 souvenirs tapi semuanye harga stendet and boleh tahan mahal ... so terus je aku proceed masuk cable car untuk turun ke Stechelberg

Cable car yg ni kecik sket



Approaching Stechelberg station

Dari Stechelberg, aku amik bas no 141 untuk balik semula ke Lauterbrunnen station ... bas ni pun free jer ... bas ni akan lalu kat tepi Trummelbach, one of the best waterfalls kat Swiss ni ... siap boleh explore kat belah2 dalam waterfall tu semua .. tapi too bad, it is also closed in winter so tak berjaya la aku nak singgah situ

Aku tunggu bas kat yellow signboard tu

View the valley dari depan Stechelberg



Sampai kat Lauterbrunnen station, aku terus amik train ke Wengen plak ... to be continued.

12 comments:

  1. Cantikkkk sangat semua gambar. :D Dulu pergi, randomly naik bas kat Lauterbrunnen tu, dan end stop nya ada cable car. Terus naik sebab takpayah bayar bila ada Swiss Pass. Masa ni takde snow tebal macam masa awak pergi ni, cuma, berkabus tebal lah. Awal2 fikir banyak kali nak naik Schilthorn tu sebab livecamera memang tunjuk view kat atas tapi tak nampak apa. Haha, end up naik jugak. Dan dapat lah rezeki parents saya main snow yang tak cair lagi kat atas tuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah tak sangka kat atas masih bersnow .. tapi seb baik jugak sebab view nampak best jer semua putih

      Delete
  2. haihh rindu lak tempat ni. huhuhu cantikkan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg cantik sesangat john ... aku pegi sini pun sebab teruja tengok gambar2 kat blog ko

      Delete
  3. wow..ciku baru tengok blog ni hari ni..alih alih dah day 9 dah..hihi..happy travel for u.tcare.Ciku nya flight malam ni to KB..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi ni pun dah slow-mo jer updatenye ciku .. trip ni dah almost 2 months back

      Delete
  4. Muren tu macam dekat Niseko, Hokkaido...cantikkkk!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade tengok blog zila pasal niseko tu ... mmg ade iras2 murren
      thn depan insyaallah nak pi niseko lak

      Delete
  5. Replies
    1. cantik tak terkata MKL ... antara tempat yg wajib terjah ni

      Delete