Nuffnang Ads

October 07, 2016

Kembara 3 Negara : Day 11 - Basel, Switzerland

Dari Interlaken OST, aku naik train pukul 1pm ke Basel SBB.  Kali ni dapat naik double decker train.





Perjalan ke Basel amik masa dlm 2 jam. Aku just layan view jer, takde nak snap gambar sangat sebab kene berperang dengan glare kat cermin tingkap train

Tak sure kat mana ni

Sampai kat Basel SBB, aku terus carik locker untuk simpan bekpek aku sebab train aku ke Amsterdam tengah malam nanti. Ade locker kat level bawah. Aku amik locker yg harga CHF7. Seram jer masa nak simpan beg tu sebab ade org tak brape betul tengah dok minum2 kat locker area tu. Cuak betul. Cecepat aku campak begpek masuk locker and naik atas semula.

Keluar dari train station, aku nampak mcm ade info booth kat depan station tu. Aku terus masuk and mintak direction cemane nak gi ke Old Town. Orang kat booth tu bagi direction siap dengan tram routes sekali. Tapi last2 aku menapak jugak huhuh


Aku follow je signboard ke Marktplatz

Church of St. Elizabeth ... nampak Gothic sangat




City Hall


Belah dalam bangunan City Hall


Bangunan kat depan City Hall

Rhine river

Lepas tu aku main jalan je masuk lorong mana2 ntah and end up kat Munsterplatz. Aku suka sangat area ni sebab semuanye old buildings. Wonder jugak cemane life back in the old days kat sini.






Basel Minster








Habis pusing, hari pun dah gelap .. aku menapak balik semula ke train station. Tapau sikit ape2 yg patut kat Coop tepi train station tu, pastu terus amik bekpek pi tram stop. Aku amik tram ke Basel Bad Bf. Aku boleh guna Swiss Pass untuk tram ride ni.


Sampai kat Basel Bad Bf, melangok jer la kat dlm station sesambil tunggu train. Dah tak sabar nak lelapkan mata. Naik lenguh dah kaki berjalan seharian. Tiket train balik ke Amsterdam Centraal ni harga sama jugak  €53.50 one way


Train sampai on time 11:03pm. Kali ni aku amik normal seat jer. Lepas train gerak kejap, ade conductor datang check tiket. Pastu aku terus zzzzz. Sedar2 dah cerah.


End of day 11.

6 comments:

  1. suka jugak beli barang kat Coop :D air mineral situ jauhhh lagi murah dari kiosk2 kat tepi jalan kann. mmg kalau nak beli raw ingredients nak masak2 bila travel Switzerland ni, beli kat Coop je :D

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu .. kalau compare dengan Migros pun, Coop lagi cheaper

      Delete
  2. Azra;

    Kita suka design rumah dia oramg kat bandar Europe nih rata ratanya ... sebab kat depan tak nampak pun taman ker laman ker ... tapi semuanya terletak kat belah belakang, and ianya agak privacy ! Suka sangat design macam tuh!

    ReplyDelete
  3. Nice! Bilanya nak sampai nih hee

    ReplyDelete
  4. Hi Azra, I was here long time ago 2010 rasanya.. but looking at yr photos reflects all my memories back to Basel...hahaha...

    ReplyDelete
  5. Hi, your blog is Awesome. Particularly, I loved this post as my favorite country is Swiss. Keep sharing more Travel blogs.

    Estate Bungalows in Munnar

    ReplyDelete