Nuffnang Ads

November 12, 2019

Runcation Utara : Day 4 - Padang Besar to KL

Untuk trip balik ke KL ni aku sebenarnya tak sempat nak beli tiket ETS direct dari Padang Besar ke KL. Jadiknya aku akan amik komuter train ke Butterworth pastu naik bas dari sana. Jauh tul perjalanan balik ni ^_^'

Lepas settle urusan immigration, aku terus naik ke tingkat atas train station utk beli tiket komuter ke Butterworth.


Masa nak beli tiket kene tunjuk MyKad sebab harga lain2 utk warganegara & bukan warganegara.


Jadual komuter Padang Besar <> Butterworth adalah as per below.


Aku akan naik bas pukul 4pm dari Penang Sentral so aku plan nak amik komuter pukul 12:25 ke Butterworth. Sempatlah aku ronda2 kat Padang Besar ni sekejap.


Perut pun dah lapar so marilah kita menjamu perut dan menjamu mata kat arked niaga Padang Besar.
Nak ke arked niaga ni, kene menapak jauh jugak la dari train station itu. 



Disebabkan aku sampai agak awal, banyak kedai lom bukak lagik. Pusing punya pusing last2 jumpa satu kedai ni yg dah ready nak serve kastemer.


Aku singgah makan kat kedai ni.



Aku order kuew teaw sup. Boleh laa untuk RM5.


Abis makan, aku sempat membeli sket2 kat dalam arked niaga ni. Ala beli ape je pun, takat pes tomyam dengan ikan bilis je.


Dah dapat ape yg aku nak, aku terus balik semula ke train station.



Turun balik ke platform 2 untuk menunggu train ke Butterworth.


Boleh tahan ramai org yg tengah menunggu train.



Pukul 12:20pm komuter dah sampai kat platform. Untuk avoid the crowd, aku amik coach yg paling hujung.



Train gerak on time at 12:25pm. Aku mmg dah kepenatan sangat time ni so elok je train gerak, aku dah start layan mata.
Pukul 2pm++ train sampai kat Butterworth station. Keluar dari train then menapak ke Penang Sentral. KTM Butterworth dengan Penang Sentral ni sebelah sebelah je sebenarnya.


Terus carik kaunter untuk exchange e-ticket bus.


Masa nak exchange ticket tu, diorang charge RM1. Aku tanya bayar untuk apa? Akak kat kaunter tu cakap utk facility. Facility apo tak tau. Sebabnya kat TBS free jah yer. Tak berapa puas hati disitu.

Anyway, tiket dah dapat, boarding time lambat lagik, so marilah kita gi carik lunch dulu. Sebelum tu, aku singgah jap kat area anjung tinjau.


Dapatlah lambai2 kat Georgetown. Nak pi mmg tak sempat dah kali ni. Next time ye!


Nice weather kat Penang despite jerebu yg sangat teruk kat KL sana.


Pastu aku pi makan kat food court.


By 3.30pm, aku dah turun kat gate untuk tunggu bas. Kali ni dah make sure semua belongings ada kat tangan aku huhuhu.
Finally before 4pm bas dah sampai kat gate. Tak sure bas ni originally dari mane coz masa aku naik tu, dah ramai passenger lain. Kul 4pm bas terus gerak keluar dari Penang Sentral.


Dan dengan  ini tamatlah sudah runcation 4 hari. Of course it takes forever nak sampai KL kan due to long weekend. Aku sampai kat TBS kul 12midnite ye. Naik kematu montot duduk berjam2 dalam bas.
Sampai kat TBS, terus berlari2 ke LRT station plak sebab nak kejar train balik umah. Alhamdulillah masih ada train masa tu. Selamat sampai depan gate umah around 12:50am. The end.

No comments:

Post a Comment