Nuffnang Ads

November 05, 2015

Hokkaido Autumn 2015 : Day 4 - Otaru

Dari Sapporo station, aku amik JR Hakodate Line ke Otaru ... train ni takde reserve seat so mase kat gate just tunjukkan JR pass je kat org yg jaga gate tu


Train yg aku naik agak comfy ... seat 2-2 pastu org tak ramai sangat ... aku bace tips, kalau nak tengok view lawa, sila duduk belah kanan sebab nanti train akan lalu along Otaru Bay ... aku pun gigih la duduk belah kanan, hoping to catch a glimpse of the view yg lawa itu .. tapi aku lupe yg haritu adelah hari typhoon satu hokkaido .. and Otaru being a port city, harus la dok nun kat tepi laut kan ... and dengan angin kuat gile ko masih berharap nak dapat view cantekk?? uhuksss ... in ur dream okeh ... nak tau cemane view yg aku dapat tengok kat dlm train tu???


Ombak dah paras benteng laut tu

Gambar fail ... tapi nak cerita ombak tinggi yg amat ... and the train railway tu practically kat tepi laut .. aku berdoa dlm hati jgn la ombak ni melimpah2 naik atas railway .. kang tak pasal2 train service stop kat situ pastu semua org kene evacuate ... macam2 lah aku dok pk sepanjang2 jalan tu ...  anyhow, nothing happen pun and aku selamat sampai ke Otaru station dengan jayanya

Keluar je station, tu dia angin bertiup tahap ko bukak payung je kompom payung terbang ...  hadoii cemane ni... aku hesitate kejap nak proceed ke nak patah  balik ke Sapporo ... tapi pk2 balik, perut dah lapar  ni ... maybe better aku pi carik makan dulu ke, pastu baru pk balik nak proceed ke nak balik ke Sapporo terus

Oklah aku redah jugak hujan tu ... jalan sikit dari Otaru station, ade jumpe covered street mall name Miyako-dori ... kedai2 kat situ almost semua dah tutup ... ujung2 nampak ade kedai sushi ... aku masuk pastu usha2 menu ... harga agak murah so aku lunch kat situ

Nampak tak banner berterbangan tu ... serius scary

Rice bowl termurah aku penah makan kat jepun .. all these hanya 1,000 yen

Abis makan, aku tengok kat luar hujan dah tak lebat .. ok kot aku nak proceed pi Otaru Canal ... so aku pun menapak la menghala ke arah canal ... tadi mase mula2 sampai, aku tengok ramai lagik orang dok lalu lalang kat area situ .. tapi skang mcm dah lengang jer ... so aku pun mcm cuak2 laaa .. dok pk ade ape2 curfew warning ke due to typhoon ni ... pastu kerap pulak aku dengar siren polis lah, siren ambulan lah, pastu nampak fire engine dok lalu lalang kat jalan ... eiii tak boleh jadik nih .. hati ni dah rase tak sedap .. so aku makin cepat melangkah .. targetnye nak amik gambar sekeping kat Otaru canal tu jadik la

Old Temiya railway

Otaru watch tower

Otaru canal yg lengang

Sampai kat main point utk amik gambar kat Otaru canal tu, aku snap sekeping pastu terus masuk tourist information counter sebab nak betulkan payung .. time tu payung aku dah terpeleot dah .. elok2 je masuk, akak yg jaga counter tu tanye aku dari mane? aku cakap la malaysia .. pastu die tanye mlm ni aku overnite kat mane? Otaru ke Sapporo? aku cakap Sapporo ... pastu die kate, ohh today no more train to Sapporo ... there is an accident .. all train cancelled .. errkk.. aku mcm blur ... err, what, come again? no more train? die kate yes ... no train ... accident on the railway ... ok tetiba aku panic ... terus terpk cemane aku nak balik nih? takkan nak overnite kat Otaru kot .. besok dah la aku nak kene amik early train ke Hakodate plak ... pastu agaknye akak counter tu nampak aku panic tetiba tu, terus die cakap you can take bus to Sapporo ... terus die tunjuk schedule bas ... hadoii legaaa rasenye ... tengokkan schedule tu mmg bas banyak la ke Sapporo .. tapi aku dok pk kalau semua org nak pi sapporo naik bas, harus la bas pun penuh sesak kan ... so moh la kite balik sekarang jugak .. tak sanggup aku nak berlama2 kat Otaru tu ... rase mcm dok dlm typhoon pun ade 

Tourist information center kat tepi Otaru canal ... sejuk sangat time ni .. aku siap berwinter jacket bagai

Lepas say thank you kat akak counter tu, aku terus menapak balik semula ke Otaru station ... bus terminal mmg dok sebelah jr station tu jer so takde la sesat barat ... memula tu pergi kat kaunter tiket tanye cemane nak beli tiket bas ke Sapporo .. diorang suruh beli kat ticket vending machine ... seb baik ade instruction in English .. tambang bas 610 yen ... sebenarnye aku tak pasti  bas ni covered by JR pass ke tak ... sebabnye lepas dah beli tiket baru aku terpk ehh jangan2 bas ni covered by JR pass ... kan dah rugi duit aku ...


Dah dapat tiket, terus masuk queue bas ke Sapporo ... panjangnye boleh tahan la .. tapi bas mmg frequent so takde la menunggu lame sangat .. aku rase aku beratur dlm 15 minit jer kot ... pastu bas  plak bukan main sumbat jer ... passenger kene ikut number of seats available so that takde org akan berdiri dlm bas ... memula tu aku ingat kejap je naik bas ni sebabnye kalau ikutkan mase naik train tadik, takde la lame mane .. dlm 40 minutes jer kot ... tapi rupenye jauh jugak yer nak balik ke Sapporo kalo ikut jalan raya  biase ... ke bas tu mmg ikut jalan jauh, tak tau la aku .. tapi yg pasti aku sampai Sapporo 1.5 hours later ... mmg jenuh dok dlm bas ... bas tu siap lalu depan Shiroi Koibito Park ... so dapat la aku nengok park ni dari luar ... aku mmg takde plan nak pegi sini pun .. tapi dari luar nampak mcm menarik tempat ni .. next time maybe

Gambar ehsan pacik Google

Sampai kat Sapporo station, bas berenti kat bawah shopping complex Esta ... dari situ aku menapak ke Susukino ikut underground passage ... sampai hostel, terus mandi manda and kemas2 barang untuk ke Hakodate besok pagi ... sesambil dok ngemas tu ade sorang macik dari Singapore baru check-in .. die dok bercerita katanya she had a very long day today sebab last nite die stay kat Abashiri and today pepagi lagik train dari sana ke Sapporo cancelled  .. and she had to travel by bus for 8 hours just to get to Sapporo ... okeh kesian jugak la dengar die bercerita ... Abashiri ni mmg jauh dari Sapporo .. nun kat hujung belah kanan Hokkaido ... seb baik aku tak proceed ke Asahikawa hari ni .. silap2 aku pun boleh stranded kat tengah2 gunung sana ... abis kemas, aku terus tarik selimut sesambil berdoa jangan la ade train yg kensel lagi besok pagi ... end of day 4.

1 comment:

  1. last year aku dh kena kt tokyo..kdg2 sebb jepun ni slalu kena typon so weather forecast mmg lah kena tgk..

    ReplyDelete