Nuffnang Ads

December 04, 2017

Lifestyle Tax Relief / Pelepasan Cukai Gaya Hidup


Sebab dah masuk penghujung tahun, aku saja je la nak highlightkan satu pelepasan cukai baru untuk tahun 2017 ni.
Sebelum ni, terdapat macam2 tax relief under separate section untuk bahan bacaan, pembelian komputer & pembelian alatan sukan.



Tapi untuk tahun 2017, semua ni dah dilumpsum kan under satu tax relief saja which is Lifestyle tax relief. Untuk aku yg tak berapa nak utilise these tax relief sebelum ni, aku rase untuk Lifestyle tax relief tahun ni mcm agak menguntungkan sebab aku boleh claim monthly internet subscription. Harap2 aku dapat claim maximum amount utk part ni.


*harus diingatkan purchase of sports equipment is NOT ELIGIBLE for sports clothing and sport shoes

Dan untuk pembelian computer, dah boleh claim every year. Sebelum ni boleh claim every 3 years saja. Yeaayy!!! Dan smartphone & tablet pun boleh claim jugak. Double yeayyy!!!
Jadi simpan segala resit anda bebaik. Coming March next year, kita claim semua yg patut :)

Untuk full tax relief for 2017, boleh refer kat link ni:
http://www.hasil.gov.my/bt_goindex.php?bt_kump=5&bt_skum=1&bt_posi=3&bt_unit=1&bt_sequ=1&bt_lgv=2


Source:
http://mananqayyim.com/lifestyle-tax-relief-2017/
https://www.imoney.my/articles/lifestyle-tax-relief-the-good-the-bad-the-ugly

4 comments:

  1. Yeayyy! This is great news!! X'D

    ReplyDelete
  2. Thank you for sharing this. I'll show it to my parents :D

    ReplyDelete
  3. wow...ini sudah bagus...
    setiap thn nama aku asyik naik jer utk hantar hard copy dokumen ke LHDN...random pick kata depa...
    saja nak share...
    aku pernah claim subscription internet tu...aku hanya lampirkan bil bln jan dan dis shj sbb byrn setiap bulan sama dan jumlah dibenarkan pun hanya RM500, sekali LHDN ambik kira dua bil tu shj....depa kata kalau nak claim sehingga RM500, pastikan semua bil sehingga RM500...errkkkk....pada aku kalau dah bg bln jan dan dis, assume la yg diantara tu semua ada bil dan aku pengguna aktif...hemmm...bertekak ngan depa tak guna...bil2 lain semua dah mana pegi....akhirnya depa menang....
    peringatan la kpd semua...simpan bil2 tu hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak nak kene print bill unifi aku siap2 nih
      aku tahun ni LHDN mmg ketuk kaw2 .. kene CP38 lagik wehh , stress tul
      tahun depan aku nak claim abis2

      Delete