Nuffnang Ads

July 31, 2019

Heliconia Apartments & Guest House, Tanah Rata Cameron Highlands


Aku baru balik dari bershort vacay di Cameron Highlands . Kali ni pegi sebagai supporter utk kengkawan yang masuk Cameron Ultra-Trail. Disebabkan event start & finish kat Padang Awam MDCH kat Tanah Rata, makanya aku book bilik kat Heliconia Apartment kat Marigold Square Tanah Rata. Menapak tak sampai 5 minit dah sampai ke padang awam tu. Lokasinya kat shoplots atas Watsons,


Kitorang sampai awal around 12noon on Friday. Aku terus pi tanya kat reception kot2 bleh check-in awal sebab ikutkan check-in time kul 3pm. Alhamdulillah bilik dah ready so terus bleh masuk bilik. Aku book via Booking.com pastu diorang dah charge harga bilik siap2 few weeks before check-in date. Masa nak check-in dah tak payah bagi deposit segala, terus dapat kunci.


Kitorang dapat bilik nun kat tingkat 3, pastu takde lift pulak. Mmg berchenta la manjat tangga.


Konsep Heliconia ni adalah satu apartment pastu ada banyak bilik. Apartment yg aku stay tu ada 4 bilik. Bilik air share, dapur share, tv share.


Kitorang amik bilik yang ada 2 double bed. Bleh muat 4 org. Harga RM140 pernite.



Ada dua power plug kat sebelah katil.


Keluasan bilik adalah acceptable. Ada ruang untuk solat dan untuk letak beg segala.

Yessaa dah ada hanger sesiap. Crucial item ni utk weols pompuan tau. Nak sangkut tudung senang oooo ^_^


 Ada hair dryer dalam bilik.


Kat tengah2 hall adalah living room. Ada tv with Astro nJOI.



Ni pulak dapur. Takde stove tapi ada microwave, periuk nasi, electric kettle & peti ais. It would be good kalo diorang sediakan toaster jugak.

Cereal tu one of the guests punya, bukan provided by Heliconia ^_^ 


Sebelah dapur adalah shared bathroom. Ada dua bathroom with water heaters. So kalau pagi2 semua org nak mandi tu agak bertabahlah disitu yer. Nasib baik masa aku stay ni, almost all occupants adalah Cultra runners so masing2 tak bangun serentak sebab ada yg start run sebelum subuh, ada yg start pagi. Mmg takde queue langsung untuk mandi.



No shoes allowed kat dapat apartment ni tapi aku agak geram bila minah + mat salleh yg tak paham bahase selamba je bawak masuk kasut. Padahal dah nampak kan masing2 bukak kasut kat luar main door sana.


Sejadah, iron + iron board ada disediakan jugak. Marker kiblat kat atas lantai tu.

Ni lah view dari bilik kitorang. Ngadap main road. 

Ni view masa dah dekat nak malam


Overall aku suka lokasi apartment ni. Shoplots kat bawah tu banyak kedai makan. Pastu bleh menapak je nak pi pekan Tanah Rata. Takyah susah2 nak drive.

Tapi yang tak bestnye, parking tak banyak area sini. Sebabnya itulah, banyak kedai makan so parking dah kene amik dengan org yg nak pi makan. Nasib baik aku haritu elok2 je sampai nak check-in, ada parking kosong. Terus lah park kete kat situ je sampai la besok petang.

Accomodation wise plak, aku takde ape sangat nak komplen except that diorang takde provide tisu / kain lap kat dining hall tu. Dah la kat dalam bilik mmg takde tisu. Takkan nak amik tisu roll dalam toilet plak kot. Katil, comforter, bantal semua mmg comfortable. Lena tido walaupun agak bising sebab tepi main road.

Kalau nak dtg Cameron lagik next time, aku still akan consider utk stay kat sini. Bagi aku berbaloi lah dengan harga yg dibayar. Cumanya maybe next time kene request untuk stay kat tingkat yg bawah huhuhuh.

Sekian.

1 comment:

  1. Hi Ms/Mdm Azra. Thank you so much for your entry blogging about our accommodation! We are delighted to hear that you enjoyed your stay and appreciated our comfortable accommodations. We look forward to welcoming you back on a future visit to Heliconia Apartments & Guest House Cameron Highlands. Stay safe! :)

    ReplyDelete