Nuffnang Ads

February 19, 2019

Japan Winter 2018 : Day 5 - Shirakawago from Shiroyama Observatory


Day 5 - 13 December 2018

Hari ni kitorang nak gi Shirakawago. Aku dah penah sampai Shirakawago back in 2015 tapi masa tu aku ikut J-Hoppers tour so masa untuk explore Shirakawago tu sangat singkat. Jadiknya untuk trip kali ni, kitorang akan pegi sendiri2 je takde ikut tour dah. Senang sket nak take our own sweet time.

Tiket bas dari Takayama ke Shirakawago boleh dibeli direct kat kaunter kat Takayama Nohi Bus Center, or boleh jugak dibeli online. Aku pilih untuk beli online sebab kitorang takut bus fully booked, maklumlah time winter kan. Shirakawago ni antara destinasi wajib especially in winter sebab view kat sana cantik banget.

Untuk tiket dari Takayama ke Shirakawago, aku beli kat sini:
https://www.nouhibus.co.jp/highwaybus/kanazawa_en/

Untuk tiket dari Shirakawago balik ke Takayama, aku beli kat sini:
https://www.nouhibus.co.jp/highwaybus/toyama_en/

Harga tiket 2,470yen per person one way. Aku beli sebulan awal. Just bawak je the printed ticket pastu tunjuk kat driver bas masa nak naik bas nanti.



Kitorang akan amik bas pukul 7:50am. So pagi tu cecepat breakfast & gerak pi bus center.

Tunggu bus kat stop no 4



Travel time dari Takayama ke Shirakawago around 1 hour. Bas mmg full pagi tu.
Dekat Shirakawago, bas akan berenti dekat Shirakawago Bus Stop. Aku lupa plak nak amik gambar depan bus stop ni.

Sampai je kat bus stop tu, terus pi toilet jap. Pastu pi kat information counter nak tanya kat mana nak amik shuttle bus untuk naik ke Shiroyama Observatory. Sebenarnya ada walking path untuk naik ke atas sana tapi untuk menjimatkan masa, aku rasa better naik shuttle bas ni je.

Untuk pegi ke tempat shuttle bus ni, keluar dari Shirakawago bus stop, belok ke kiri kat main road. Jalan sikit je nanti akan sampai tempat amik bas tu.

Ni lah tempat amik shuttle bus untuk naik ke Shiroyama observatory deck

Nama shuttle bus ni adalah Hakusan Taxi. Tambang 200 yen one way. Bayar terus kat driver masa nak turun nanti.

Shuttle bus schedule


Naik bas tak sampai 10 minit pun sebenarnya. Tapi ok laa jimat masa compare dengan nak naik ikut walking path sana.

View dari dalam shuttle bus

Dah sampai kat bus stop belah atas

Bus schedule untuk turun ke bawah

Menapak sikit je dari tempat stop shuttle bus ni, terus la jumpa observatory deck yg menjadik spot paling cun untuk amik gambar Shirakawago ni.


We were a bit kuciwa sebab snow tak tebal time ni. Padahal few days before kitorang sampai, snow memutih jer. I guess timing kitorang tak cun la kali ni. Then again, view tetap lah cantik.



Masa kitorang sampai ni, org masih tak ramai. So dapat la spend masa lama sket. Tapi yg tak berapa best nya kali ni, semua org takleh pegi betul2 dekat tepi pagar tu. Sebabnya ada repair works kat situ. Nampak ada dua tiga org workers tengah repair something.








Aku suka tengok snow-capped mountain kat belakang Shirakawago ni. Cantik sangat!!!




Dekat atas ni jugak ada souvenir shop & restaurant. Kitorang masuk tengok2 tapi mcm takde yg menarik. Plus harga pun agak kachinggggg. Aku akhirnya terjebak dengan beli seketul barang kat gashapon machine huhuhuh.


Dapatlah seketul beg cerut kecik. Sizenya ngam2 untuk wat letak henpon jer. Jadiklah kan.

Settle kat atas ni, kitorang dah berkira2 nak amik shuttle bus untuk turun bawah, sekali tengok ada tempat mcm best lak kat satu area ni. Pastu nampak mcm ramai lak org kat situ, so kitorang pun pi la nak tengok cemana view kat situ. Rupanya kat situ adalah starting point walking path utk turun pi bawah. Aku pun, eehhh jom lah kita menapak je. Jimat 200 yen. Sesambil tu snap2 pic lagik.


Tetiba dari jauh terdengar org panggil nama aku sambil gelak2. Hahahah rupanya si BibieErr tengah termengah2 mendaki. Dia baru sampai sebab dia tak dapat nak amik bas pagi mcm aku tadik. So kitorang sempat borak jap sambil aku pass barang yg dia kirim dari mesia. Pastu we say babai and proceed menapak sampai bawah.

Walking path untuk turun ke Shirakawago.

5 comments:

  1. Macam replika rumah je padahal rumah betul. Cantik

    ReplyDelete
  2. best nya jumpa kwn blog....
    dulu aku terjumpa sapa ek...lupa dah nama dia...tp dia tak kenal aku...hahahah

    ReplyDelete
  3. tengok gambar first, ingatkan replika rumah kecik2...baca sampai bawah, masya Allah..rupanya memang rumah betul! haah lah, tak berapa snowy kan..selalunya imej shirakawago ni atap rumah tu bersalji tebal..

    ReplyDelete
  4. Kes xnak naik bas sebab katanye nak try test kekuatan kaki. Ahaks. Thanks bawakan barang pesanan.

    ReplyDelete