Nuffnang Ads

August 10, 2020

Memohon benefit EIS dari Perkeso


Untuk pengetahuan semua, mana2 pekerja swasta yg diberhentikan keje boleh membuat tuntutan elaun kewangan dari Perkeso as long as pekerja tersebut ada mencarum bawah EIS. Nak tahu whether korang mencarum ke tak, bleh tgk kat payslip masing2. Biasanya ada tulis 'Employee EIS'.



More info:
https://www.perkeso.gov.my/index.php/ms/sistem-insurans-pekerjaan

Ada beberapa benefits under EIS ni sebenarnye. Aku cuba apply Elaun Mencari Pekerjaan (EMP) yg mana Perkeso akan bayar kat kita a portion of money based on our last withdrawn salary for a maximum of 6 months.

More info:
https://www.perkeso.gov.my/index.php/ms/faedah-faedah/jenis-jenis-faedah

Jadual pembayaran benefit ni boleh refer kat link ni:
https://www.perkeso.gov.my/index.php/ms/faedah-faedah/jadual-faedah

Aku apply few days lepas last serving date aku kat company lama. Submission online je, tak payah susah2 gi pejabat Perkeso. Sebelum apply tu kene make sure ada the following documents in softcopy.


Untuk part Bank account information tu, aku just screenshot online banking aku yg ada nama together with account no. 
Untuk payslips pulak, make sure all 6 months payslip tu dok dalam satu file je sebab nanti bila nak upload, ada satu option je untuk upload all 6 payslips. 

Okeh bila semua dah ready, boleh la masuk and register kat portal EIS.


Click 'Setuju' then proceed dengan filling up the application form.
It was a lengthy process sbb banyak sangat info nak kene submit. 

Lepas dah fill up semua, just submit the application. Sistem akan generate ID Kes dengan password. 


Dah dapat password, boleh terus login masuk page EIS untuk check application status. 




Few days lepas aku apply, aku dapat sms dari Perkeso suh aku register kat job portal myfuturejobs.gov.my.


Ok aku pun pi lah register kat job portal tu and apply few jobs. 
Dua tiga hari lepas tu, ada pegawai Perkeso call aku sbb katanya document aku tak lengkap. Sebenarnye mmg tak lengkap pun sebab aku hanya submit payslip yang paling latest je. Diorg nak payslip 6 months before the month of my last serving date. Nasib baik lah puan Perkeso tu buat follow up pastu dia suh aku send the remaining payslips via whatsapp je. Really appreciate your kind consideration. 

A week after that, aku dapat sms + email ckp application aku dah diterima. Debar2 nak tunggu lulus ke tak nih. 

Then finally aku check status on 3/8, alhamdulillah permohonan diluluskan. 


Few days after that, Perkeso dah creditkan duit EIS dlm bank acc. Syukur ada sedikit rezeki utk menampung daily expenses sementara nak tunggu dapat keje baru. 


Amount yg aku dapat ni adalah 80% from the max capped salary. Sapa2 yg salary lebih dari the capped salary (RM4000), mmg cenggini lah amount yg akan dapat untuk first month. It will be reduced gradually within the span of 6 months. Kalau kita dah dapat keje within 6 months, kita kene inform Perkeso and they will stop this benefit. At the same time  tak silap aku, kita masih akan dapat another benefit which is Elaun Bekerja Semula Awal. Untuk benefit ni, it is a one time payment sebanyak 25% of the remaining amount yg kita patutnye dapat for that month. Tapi yg ni aku tak pasti sangat so i will update later lah once aku dah start keje baru (insyaallah soon). 

Overall, aku puas hati dgn process nak apply EIS benefits ni. Tak renyah walaupun banyak info nak kene fill up. Waiting time for the result pun x lama sangat (approx. 3 weeks) walaupun skang ni ramai sangat2 org kene buang keje kan. Kudos to Perkeso for easing our burden a little.

Jadinya untuk sapa2 yg diberhentikan kerja, jgn lupa apply elaun ni dari Perkeso ye. Application boleh dibuat dalam masa 60 hari selepas tarikh akhir bekerja. Insyaallah ada jugak income masuk sementara nak dapat keje baru :)

21 comments:

  1. Berapa hari yer proses kemasukan duit tu?

    ReplyDelete
  2. Hmm..itu kalau majikan ada carum perkeso..sebab ada majikan yg tak carum..sbb dia guna kaedah consultant basis..kira gaji bayar on gross pay. inisiatif sendiri untuk mencarum dalam epf atau perkeso..apa2 thanks for the info..saya doakan semoga maju jaya..dapat kerja baru secepat dan sepantas mungkin..

    ReplyDelete
  3. Alhamdullilah ...... Muga Allah treus memberakti rezeki mu dan dipermudahkan segala urusan ....

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum tuan, ada beberapa soalan sekiranya pihak tuan dapat bantu:

    1) elaun mencari pekerjaan yang 80% tu berdasarkan gaji pokok kita atau macamane?

    2) untuk status kelulusan, tuan ada terima sms atau email ke dari pihak Perkeso mengatakan permohonan kita diluluskan? Atau kita sendiri perlu semak di portal?

    Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam
      Yer, elaun 80% tu based on gaji terakhir, maximum had gaji adalah rm4000 saja. Andai kata gaji bawah rm4000, then kiraan adalah 80% dari gaji, tapi kalau gaji lebih dari rm4000, diorang still kira 80% atas gaji rm4000

      Untuk status kelulusan tu, perkeso akan hantar sms dan email.

      Delete
    2. Oh mksudnya gaji basic la ye? Bukan gaji bersih?

      Delete
    3. Hi unknown, yer pengiraan atas gaji kasar , gaji yg belum ditolak epf,socso, semua tu

      Delete
  5. ok.. saya tak ada caruman perkeso hurmmm ..

    ReplyDelete
  6. Saya dapat duit sebulan lebih lepas saya pohon.
    Tapi saya ada fail kes terhadap majikan atas alasan tindasan dari majikan dan saya tak pasti adakah itu melambatkan proses pembayaran di Perkeso.
    Saya dapat duit dari Perkeso selepas kes penindasan di selesaikan.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum. Saya belum lagi apply tapi akan mula apply mulai esok sebab esok adalah hari tamat bekerja saya. Dinyatakan dalam Perkeso, EIS memerlukan bukti kita sedang dalam pencarian kerja untuk mendapat elaun bulan seterusnya. Adakah saya perlu update setiap bulan dalam EIS ? Boleh saya tahu bagaimana cara Azra buat untuk update bukti pencarian kerja ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply, dah lama x jenguk blog. Dekat EIS portal ada bahagian yg kene update utk bukti pencarian kerja setiap bulan.

      Delete
  8. Dari last year baca info EIS ni..baca komen ppl...at last Aku kena jugak..so baru jer apply today.. harap sukses pada diri aku dan rakyat marhean yg lain..

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum,saya apply dalam 20/1/2020 hari ni genap 30 hari masih xda jawapan,,perkeso ada call tanya itu dan ini dan email mintK penambahan dokumen tetapi masih dalam tindakan,saya pun x larat dan email pegawai dah tanya pasal kes saya,,kawan saya mohon sekejap je x sampai seminggu lebih,itu pun saya tolong mohonkan,selepas dia lulus nasib saya pule diberhentikan,,

    ReplyDelete
  10. As salam. Lepas lulus, berapa lama pakeso akan credit kedalam account kita ya duit tu?

    ReplyDelete
  11. Hi, i sudah dapat bayaran pertama. Dan ingin tahu macam mana dapat bayaran seterusnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikutkan experience saya dulu, utk bayaran seterusnya kita masih kene submit bukti kita ada mintak keje, kene update detail job application dekat website EIS tu

      Delete
  12. Bru lps dpt result lulus tuntutan.... alhamdulillah

    ReplyDelete