Nuffnang Ads

December 18, 2016

New Zealand 2016 : Day 4 Part 2 - From Picton to Christchurch via Intercity bus



Keluar je dari ferry terminal, aku dah nampak bas Intercity ni ... pastu nampak ade 2,3 org dok tengah tunggu kat tepi bus tu ... aku tengok ade tulis Christchurch kat depan bas tu, so kompom lah ni bas yg betul .. aku pun join queue ... tak lama lepas tu driver bas bukak compartment bawah bas pastu start panggil passenger ... lepas kompom nama aku ade dlm list, aku letak luggage aku kat bawah bas tu pastu terus naik bas ... bas ni free seating so boleh pilih nak dok mana2 je


Tiket bas Intercity ni aku beli online kat http://www.intercity.co.nz/ ... disebabkan route Picton to Christchurch ni aku beli agak awal, makanye aku dapat promo ticket which is NZD1 sahaje ... plus another NZD3.99 for processing fee


And yg bestnye, dalam Intercity bus ni ade free wifi! Yeaaaa ... aku ni dah la beberapa hari sangap sbb dapat berwifi kejap2 jer ... bile dapat layan wifi for the next 5 hours ni, perrhhh layan sangat


Bas gerak on time at 1pm ... memula tu pk mcm nak lelap mata sket .. tapi bile tengok view kat luar yg cantik banget, terus ilang ngantuk






Bila dah dekat2 nak sampai Kaikoura, dah start nampak snow capped mountain ... lawa sangat


Bas berenti kat Kaikoura for 30 minutes ... kat situ ade passenger turun n passenger naik ... ade cafe & convenience stores jugak ... aku sempat pi beli salmon bagel ... pastu sempat jugak pi amik gambar kat tepi pantai Kaikoura


Kaikoura beach

Sebelum sampai ke Christchurch, bas akan lalu area coastal tempat seal melepak .. yg best tu, driver siap berenti suh sapa2 nak tengok seal, boleh turun n amik gambar ... best betul



Layan sunset dalam bas

Bas sampai kat Christchurch Bus Exchange around 6.30pm ... bus driver tu cakap awal2, sapa yg tak sure mane hala tuju accommodation diorang, sila refer kat die ... so aku pun pi la tunjuk nama hostel yg aku nak stay and die dengan gigihnye bagi direction


Aku stay kat YHA Hostel Christchurch ... jarak dari tempat bas berenti tadik ade la dlm 15 minutes walk kot ... kat sini aku amik female dorm saje ... harga NZD42 untuk 4-bed female dorm ... bilik air attached to the room, so takyah nak kluar dari bilik kalo nak mandi manda




Lepas settle letak barang semua, aku kluar menghala ke Cathedral Square ... terpaksa jugak aku redah mlm tu sebab aku ni ala2 touch n go je kat Christchurch ... besok pagi aku dah nak amik bas ke Queenstown

The Chalice kat Cathedral Square


Aku sebenarnye nak amik gambar Chrirtchurch Cathedral tu, tapi too bad it was still under repair pastu gelap sangat area situ ... so tak berjaya la aku amik gambar kat situ ... tapi aku dah pasang azam ni kalau besok pagi aku dapat bangun awal, maybe aku akan dtg sini kejap

Pastu aku jalan2 lagik area2 situ ... sedeh sangat tengok everything is still under repair ... road works sana sini ... as if mcm diorang masih lagik tak recovery from the previous earthquakes ... sesambil dok berjalan tu aku dok terpk2 what was it like before the earthquakes ... mesti best je tengok bangunan lama2 tersergam indah





Aku jalan sampai depan Canterbury Museum ... konon2 nak masuk Christchurch Botanic Garden, sekali dah tutup rupenye ... jadiknye aku amik gambar Peacock Fountain dari celah2 pagar jer lah ... tak tau lah ape yg menarik pasal fountain ni tapi tetiba ade dlm check list aku, makanye amik saje gambar itu



Kat tepi Canterbury Museum tu aku dapat snap gambo bintang2 dilangit

Abis pusing2 kat situ, aku menapak balik hostel ... hajat dihati nak makan meggi, tapi bile pi pantry hostel, tak nampak plak hot water dispenser ... jadiknye aku end up abiskan bagel yg aku beli petang tadik jer ... pastu masuk bilik mandi manda then terus zzzzz ... besok kene bangun pagi2 utk amik bas ke Queenstown plak. End of day 4.

2 comments:

  1. Kalau naik domestik flight memang miss semua pemandangan yang sungguh ohsem tu...

    ReplyDelete
  2. Subhanallah.. cantiknya pemandangan kat sana kak :) Tengok gambar ada yang macam kat Cameron Highland tea farm tapi serius cantik lagi kat NZ 😍

    Upload picture banyak2 lagi ye kak :)

    Btw, dalam bas pun ada wifi. Bestnyaaaaa!

    ReplyDelete