Nuffnang Ads

April 28, 2016

Kembara 3 Negara : Day 8 - From Basel to Lauterbrunnen, Switzerland

Day 8 - 20 March 2016

Train City Night Line yang aku naik dari Amsterdam Centraal sampai tepat kul 6:09am kat Basel Bad Bf ... keluar2 je train sejuk macam ape dah ... aku menapak keluar dari train station ... kat depan station tu dah nampak tempat untuk amik tram ke Basel SBB station .. tapi sebelum tu nak kene freshen up a bit so masuk semula ke dalam station carik toilet dulu


Basel Bad Bf ni tak besar sangat ... ade sebijik Coop kat dalam ni

Lepas freshen up lebih kurang, aku keluar untuk amik tram ke Basel SBB ... tiket tram aku beli kat machine sebelah platform tempat tunggu tram tu ... harga tram ikut Zone ... untuk ke Basel SBB, aku kene beli tiket untuk Zone 1 ... boleh bayar either pakai Euro or pakai CHF .. tapi takleh mix both currencies ...


Basel Bad Bf station



Ticket machine ... ade instructions in English

Harga tiket untuk Zone 1 ni CHF3.60 / €3.50... aku bayar pakai Euro sebab takde syiling Swiss Franc

Untuk ke Basel SBB station, aku amik tram No 2 menghala ke Binnigen ... elok2 lepas beli tiket, tram pun sampai ... aku terus naik ... beriya la aku tunjuk tiket tram tu kat driver tram .. sekali die tak tengok pun ... sebenarnye sepanjang aku naik tram tu, takde sape check ticket pun


Tak jauh mane jarak between Basel Bad Bf dengan Basel SBB station ... dalam 15 minit jer naik tram

Dah sampai kat Basel SBB station

Tram bersepah2 kat Basel ni

Masuk dalam Basel SBB station, aku ronda2 carik SBB ticket counter sebab nak beli Swiss Pass ... ingatkan ade kaunter khas untuk beli pass tu .. rupenye boleh beli kat ticket counter jer

Dalam Basel SBB station

Ticket counter

Ada a few convenience stores kat dalam station ni

Tulips!

Untuk travel dalam Switzerland ni, aku beli 4-Day Swiss Pass ... harga CHF251 untuk second class train ... boleh guna untuk hampir semua jenis train, buses and trams dlm Switzerland .. tapi untuk some trains mcm train ke Jungfrau semua tu, masih kene bayar extra ... diorang ade bagi guide map routes mane yg free, route mane yg kene bayar extra


Dah dapat Swiss Pass, aku terus check train schedule ke Lauterbrunnen, tempat aku akan stay for the next 4 days ... next train kul 7:59am ... ade banyak masa lagik so sempat la aku terjah Coop carik makanan sket wat alas perut dlm train nanti



Untuk ke Lauterbrunnen, aku kene amik train ke Interlaken OST dulu .. then tukar naik another train ke Lauterbrunnen ... dari Basel ke Interlaken OST, perjalanan amik masa almost 2 hours ... dari Interlaken OST ke Lauterbrunnen another 30 minutes

Train sangat selesa ... no reserve seat needed


Power outlet kat bawah arm rest

Of course, bile dah masuk Swiss ni, menda yg paling layan adelah viewnye la kan ... bagi aku Switzerland ni segenap ceruk negara die cantik sesangat






Sampai kat Interlaken OST, tukar naik Berner-Oberland train ni pulak untuk ke Lauterbrunnen



Lauterbrunnen station

Sampai kat Lauterbrunnen, aku menapak ke Valley Hostel ... aku akan stay kat situ for 3 nights



Masa aku sampai kat hostel tu, masih awal sebenarnye .. tapi seb baik bilik dah ready so aku terus buat payment and terus dapat kunci ... aku amik female dorm room ... harga CHF30 per nite


Masuk bilik je, terus jaw drop bila tengok view dari tingkap bilik dorm aku tu ...

Dan2 rase nak retire rich and pindah dok Switzerland

Boleh nampak Staubbach Fall dari balcony bilik 

To be continued ...

7 comments:

  1. Subhanallah. Cantiknya view dari your hostel room!

    ReplyDelete
  2. Subhanallah, Swiss cantik sangat-sangat! Swiss ni memang paling atas dalam list tempat yang saya nak pergi!

    ReplyDelete
  3. saya pernah stay the same hostel :D cantik sgt, paling suka part dapur dia. :) dan souvenirs Swiss kat Lauterbrunnen antara yg termurah! Kan kann

    ReplyDelete
  4. Subhanallah, cantiknya! bila lah tabung nak penuh nih..hihi..my office HQ kat basel..berdoa moga2 di hantar training ke sana.haha

    ReplyDelete
  5. Ya Allah cantiknye...tingin nak pi sini

    ReplyDelete
  6. Subahanallah.. MIra nak nangis tgk view..

    ReplyDelete