Nuffnang Ads

September 26, 2016

New Zealand 2016 : Departure & Day 1


New Zealand ni sebenarnye takde dalam wishlist aku ... tapi ntah cemane masa AirAsia bukak route ke Auckland, aku boleh terbeli tiket plak ... aku beli masa first day diorang bukak sale untuk route Auckland ni ... makanya dapat la harga RM998 return ... sangat murah untuk 12 hours punye journey

Masa mula2 beli tiket tu, flight departure pukul 9:35pm hari sabtu ... aku time tu bajet takut tak sempat nak shoot ke airport lepas keje, so instead of amik flight hari jemaat mlm, aku opted for flight sabtu malam ... mmg dah rugi satu hari tu tapi takpe la redho jer ... pastu bulan July aritu, tetiba dapat email dari AA inform flight departure dah retime ke pukul 11:55pm .. pastu ade option untuk tukar travel date for free ... aku ape lagik, terus request untuk tukar departure date ke jumaat mlm ... alhamdulillah dapat tukar without any charges ... so dapat la aku extra satu hari kat Auckland

Itinerary aku kali ni aku plan agak awal walaupun hati tak brape nak ade mood untuk terbang ke NZ ... flight Jetstar dari Queenstown ke Auckland aku beli 3 months before travel date ... tu pun asyik dok bertangguh sampai terlepas earlier flight yg harga lagik murah ...

Pastu tiket bas plak aku berjaya rembat yg harga promo NZD1 untuk route Picton ke Christchurch ... tiket bas route yg lelain semua dapat normal price jer. Tiket Northern Explorer train aku beli  1 month earlier ... yg ni takde beza harga beli awal ke lambat ... harga sama jer

Untuk excursion yg lelain, aku beli masa dah dekat2 nak pegi ... Million Dollar Cruise & Stargazing Tour aku book thru https://www.bookme.co.nz/ ... dapat la jimat sikit. Tour ke Milford Sound plak aku beli thru NakedBus ... nampak mcm itu yg paling murah, so aku rembat jer lah

Accommodation wise plak aku banyak tukar2 jugak before finalize mane nak duduk .. kejap nak dok situ, kejap nak dok sini ... semata2 sebab nak carik yg paling murah n best huhuhu ... ade gak la yg aku tak brape puas hati dengan hostel yg aku pilih kali ni ... lesson learned .. biasenye yg murah tu agak tak strategic lokasinye n facilities pun agak kureng

Disebabkan ni bukan trip yg aku looking forward tu, makanye aku takde ape2 expectation sangat ... dalam hati aku, aku hanya nak experience 3 menda, first, aku nak pegi Hobbiton sebab aku diehard fan LOTR. 2nd, aku nak naik Northern Explorer train, and last skali aku nak pi Milford Sound sebab nak tengok fiord ... actually ade satu lagik train yg aku nak naik which is Tranzalpine train , tapi yg ni aku terpaksa skip sebab aku takut rushing ... maklumlah travel days aku kejap sangat

Selain dari sebab NZ tak penah masuk wishlist aku, masa dekat2 nak travel tu, aku tengah dlm kekalutan dan kecelaruan minda sket ... banyak sangat private life punye menda masuk dlm kepala otak sampai tak tau mane satu nak pk ... patutnye dah ade travel plan tu, dapat la aku menghappykan diri sket kan ... tapi sebenarnye tidak huhuhu ... aku terbang dengan 1001 mcm perasaan n 1001 mcm menda dok dlm kepala otak aku huhuhu


26th August 2016 - Departure day



Kepala tak brape nak betul sket 2,3 hari before travel, jadiknye packing semua last minit ... nak2 plak aku travel tak beli luggage, payah gak nak pk nak angkut beg mane nak pi ni ... last2 aku bawak day pack sebijik pastu angkut cabin baggage size kecik comel ... makanan plak aku bawak megi cup 6 ketul saje ... sebabnye konon2 malas nak bersoal jawap banyak time sampai kat Auckland airport nanti


Park kete kat Putrajaya Sentral pastu amik ERL ke KLIA2 ... jenuh jugak aku pusing2 dlm Putrajaya Sentral tu nak carik parking ... penuhhh ok , penuhhh!!! Sebabnye next week tu ade cuti hari merdeka and people tend to travel that week ... seb baik dapat parking nun kat ceruk sana ... tawakkal jer la park kete 10 hari kat situ

Sampai kat KLIA2, terus pi check document ... pastu melantak kat KFC ... pastu denggggg baru teringat aku tak bawak duit backup T__T ... biasenye aku travel aku bawak jugak duit backup in USD, just in case ... tapi this time tak teringat langsung ... cuak jap ... seb baik debit card n cc dah activate untuk overseas usage nanti

Settle makan, masuk ke departure hall ... pastu menapak ke departure date ... sampai kat gate, tetiba je diorang mintak nak tengok return ticket ... first time ni aku kene tunjuk return ticket kat departure hall .. biasenye masa check document tu diorang dah mintak siap2

Flight malam tu penuh ... departed agak lambat dari time yg sepatutnye ... untuk route ke Auckland ni, flight akan transit 1 hour kat Gold Coast before continue ke Auckland ... time tu aku dapat aisle seat, pastu sebelah aku ade kapel dari UK ... aku masuk flight je terus krohh krohhh ... konon2 nak layan movie lah ape lah ... skali tab tu aku tak sentuh langsung ... penat punye pasal la nih ... tapi seriau betul masa flight nak landing kat Gold Coast tu ... angin kuat sangat

Sampai kat Gold Coast, semua org kene turun dari flight dengan beg2 segala ... pastu kene go thru security check plak ... diorang check bag semua .. toiletries kene kluarkan dari bag and letak dlm bakul ... pendek kata sejam tu just enuff untuk queue n security check saje ... abis check segala, aku sempat pi toilet jap then terus je pi departure gate untuk continue flight ke Auckland ... gambo pun aku tak sempat nak amik masa kat Gold Coast ni

Naik flight semula then continue another 3.5hours journey ke Auckland .. flight yg sama yg aku naik tadik jugak sebenarnye ...  time ni mmg tak dapat nak tido dah ... pastu tuk leg ni aku ade amik makanan so 3 jam lebeh tu takde la rase lama sangat ... ohh utk route ke KUL-AKL ni, each flight leg ade option untuk beli makanan yer kengkawan ... KUL-OOL ade, OOL-AKL pun ade ... sila la pre-book meal awal2 sebab chances utk makanan yg kite nak tu abis sangat tinggi sebab long journey, people tend to eat alot kot huhuhu

Just after take off, diorang start bagi arrival card ... aku kan punye le berdebor2 nak isi card tu .. sbb banyak sangat dengar cerita betapa strict nye custom n immigration NZ ... sebijik2 aku bace instructions kat situ .. pastu slow je nak isi sebab nak bagi confirm semua aku tick yg betul hahaha ... gile laa saiko aku rase ... last2 part yg aku declare is part packaged food sebab aku bawak Maggi, pastu ade satu part yg suh declare kalau bawak hiking equipment, fishing equipment, etc etc ... sebab aku time tu pakai hiking shoes, so aku tick jugak laa ... better declare dari kene fine sebab tak declare kan

And finally aku touchdown Auckland pukul 4.15pm ... sampai je, terus menapak ke immigration counter ... time tu tak ramai sangat org so queue tak lama ... sampai turn aku, banyak pulak soal jawap dengan pacik immigration tu .. memula die tanye aku travel sorang ker? pastu tanye brape lame kat NZ? pastu tanye mana aku nak pegi kat NZ ni? soalan2 rutin je sebenarnye cumanye sebelum ni masuk negara lain takde la tanye detail bebeno ... agak cuak disitu tapi takde ape2 pun ... settle cop terus die hulur passport ... alhamdulillah


Next, baggage declaration lak ... ok part ni agak renyah n queue mmg panjang ... sebab aku takde kene collect lugagge, makanya aku straight aje la ke baggage declaration queue ... setiap queue ade sorang officer ... aku bagi arrival form tadi kat die, pastu die check satu2 yg aku tick tu ... part yg packaged food tu, die tanye aku bawak ape.. aku cakap instant noodles ... pastu part yg equipment tu, aku cakap aku pakai hiking shoes ... die terus mintak aku tunjukkan tapak kasut ... both sides ... pastu die kate OK, then terus mark kat arrival card aku .. then aku kene berjalan ke depan sket untuk scan bag aku lagi sekali ... kat situ ade org jaga jugak and arrival card tadik aku bagi kat die ... abis scan, amik bag then terus menapak ke arrival gate ... hoyeehhhh.... abis sudah kerisauan aku bab custom n immigration kat NZ itu huhuhu

Ohh mmg ade anjing jugak sebenarnye ... tapi bukan kat lane yg aku beratur tu ... ade la aku nampak few passsengers yg anjing tu pegi sniff2 bag diorang ... seb baik aku tak kene

Ok dah sampai arrival gate, tetiba ade org buat hakka dance tapi versi pakai baju cukup lengkap ^_^
Agak terkujat disitu sampai aku tak tersnap gambo pun ... rugi lakk rasanye
Abis tengok hakka dance tu, mula aku tercari2 free wifi ... hoiii kedekut sungguh airport kat sini .. free wifi 30 mins saje ... gigih la dok update status kat family n friends ... and time ni tetiba je terus rindu kat seseorang ... hahahha gilos2 ... sengsara aku travel kali ni bile separuh hati kat mesia nih

And then aku terus pi carik tempat untuk naik Skybus ke Auckland CBD ... tiket Skybus ni aku dah beli online siap kat website https://www.skybus.co.nz/ ... harga NZD28 return ... kalau nak beli kat kaunter kat airport tu pun boleh cuma harga normal which is NZD16 one way


Kaunter tiket Skybus ... tunggu bas kat tepi tu jer

Tiket ni aku dah print siap2 sebelum terbang ... kene make sure part yg ade code tu tak berlipat

Sebelum naik bas, ade org dtg scan ticket aku ... kalau sapa2 bawak beg luggage yg besar, agak seksa gak la naik bas ni sebab kene angkat beg sendiri huhuhu ... ade tempat letak beg yg agak besar kat belah depan bas kat blakang driver ... plus point naik bas ni, dalam bas ade free Wifi ... yeahhhh boleh sambung live update dlm bas hahahah


Layan sunset dari dalam bus

Bila Skybus ni lalu kat area suburb, tetiba je aku rase mcm suasana yg sangat familiar ... huwaaa kawasan rumah2 kat NZ ni sebijik sejibun mcm kat US sane ... gile la mmg tetiba tingat balik zaman dok sana dulu2

Skybus ni kemudian berenti kat exchange station .. aku lupe dah tang mane ... nanti kalau aku jumpe balik brochure Skybus ni, aku share later ... sampai kat exchange station tu, semua org kene turun pastu naik shuttle bus yg akan pusing2 dlm CBD ... mmg renyah sangat sebab kene turun naik bas sesambil angkut beg. Aku punye stop is the last stop kat Britomart ...dlm 15mins jugak la dari exchange station tadik

Sampai kat last stop Britomart, aku turun n misi mencari hostel pun bermula ... aku stay kat Jucy Snooze .. tu je yg paling murah... dlm NZD49 pernite untuk single room ... berpusing2 gak aku mencariknye sbb aku study direction dari arah lain, tapi hostel tu bagi direction dari tempat Skybus tu berenti ... which is like 5 mins je kot jalan kaki .. tapi dapat kat aku dlm 20 mins jugak baru jumpe ... pasrah dengan diri sendiri yg mmg fail bab2 bace map

Sampai kat hostel, peluh menitik2 walaupun suhu boleh tahan sejuk .. sebabnye hostel tu nun kat atas bukit sana ... amik kau, nak murah sangat kan ... merasalah hazabnye turun naik bukit hari2
Aku amik single room with shared bathroom ... bilik ni aku book n paid via AirAsiaGo.com ... sampai kat reception tu, just isi form n amik kunci .. pastu die terangkan pasal house rules and all facilities semua, then terus aku masuk bilik .. dapat bilik kat tingkat 1 ... and no lift huhuhu



Aku settle down n freshen up kejap, pastu keluar balik untuk ronda2 area CBD time malam ... hostel aku stay tu tak jauh dari Queen Street ... sempat la aku berjalan along Queens Street menghala ke arah Auckland Tower ... time aku kluar tu mcm dah agak lewat , around 7.30pm gitu, so dah start nampak all the homeless n beggars amik port kat Queen street tu




Agak semak aku rase Auckland skang ni sebab diorang tengah nak buat subway kot 

Aku tak naik pun Auckland Sky Tower tu ... setakat amik gambar dari bawah jer ... pastu aku menapak balik ke hostel ... on da way balik tu terjumpe Countdown supermarket ... masuk n tapau dinner n usha2 cekelat huhuhu

 Dinner aku mlm tu sushi + potato salad + lemonade + cekelat 

End of day 1.

4 comments: