Nuffnang Ads

October 23, 2015

Hokkaido Autumn 2015 : Day 2 - Noboribetsu Part 1



Day 2 - 6th October 2015

Malam tadik lepas dapat proper blanket, mmg syok sangat tido .. sedar2 tengok kat tingkap dah cerah sangat ... terus aku bangkit .. ingatkan dah pagi bebeno, sekali tengok2 baru kul 6am .. ceh cuak kejap aku ingatkan dah lambat ... rupanye sunrise masih awal kat sini even dah masuk autumn

Dah bangun tu, takde la nak sambung tido balik .. terus pegi bilik air and siap2 ... around 7:30am aku keluar menuju ke Susukino subway station .. amik subway sampai ke Sapporo station ... sebenarnye kan antara Susukino station dengan Sapporo station tu ade underground walkway ... kalau nak jimat 200 yen tambang subway, boleh la menapak ikut situ ... ade la sekali dua aku menapak... dlm 20 minutes gitu kalo jalan style org mesia ... tapi untuk hari ni, aku amik subway jer sebab malas nak menapak ... Sampai kat Sapporo station, terus carik convenience stores pastu tapau onigiri 2 bijik ... tadik tak sempat nak breakfast kat hostel

Hala tuju aku untuk hari ni adelah Noboribetsu ... ape yg menarik kat Noboribetsu nih? Basically Noboribetsu ni adelah area hot spring .. banyak onsen kat area situ .. tapi aku idok la nak beronsen bagai ... aku pegi sane sebab nak tengok Jigokudani ( Hell Valley ) ... this is the main source of the hot spring waters utk area Noboribetsu nih

Tiket train ke Noboribetsu aku dah booked siap2 mase beli Hokkaido Pass semalam ... aku amik train Limited Express Hokuto 6 at 8:34am .. train ni bound for Hakodate sebenarnye .. Noboribetsu ni among the earlier stops before sampai ke Hakodate ...  mase nak masuk gate kat train station tu, aku just tunjukkan rail pass aku together with the reserved seat ticket ... org yg jaga kat situ tengok sepintas lalu jer ... sebab ni first time nak naik JR train untuk long distance, so agak tercengang2 la jugak mase sampai kat train platform  ... dekat reserved seat ticket tu dah ade tulis seat aku kat Car 1 Seat 6-C ... tapi cemane nak tau kat mane nak beratur untuk Car 1? seingat aku mase pi Chubu aritu, diorang letak designation kat lantai platform ...tapi kat sini lantai platform takde plak tulis ape2 ... sekali rupenye diorang letak penanda tu kat belah atas tergantung2 gitu ... gigih sangat aku dok tilik kat lantai platform



Anyway, train came and aku berjaya naik dlm coach yg betul ...perjalanan amik mase dalam 1 jam 20 minit ... train gerak on time ... seat aku 6-C, aisle seat .. so tak dapat la nak layan view sebab kat sebelah aku ade org duduk ... nak kill time dlm train, sempat la aku makan onigiri yg aku beli tadik sesambil layan anime kat tablet




Aku sampai kat Noboribetsu station pukul 9:50am ... ramai jugak yg turun kat station ni .. masuk dalam station je terus nampak ade notice pasal roundtrip bus ticket untuk ke Noboribetsu Onsen ... bus ticket tu boleh beli kat kaunter JR train .. harga 620 yen ... kalau beli tiket asing2, harga 340 yen one way .. so dapat la jimat 60 yen ... kat Noboribetsu station ni ade locker ... aku rase ramai jugak yg final destination diorang ke Hakodate but diorang make a pit stop kat Noboribetsu dulu

Demon statue ni menyambut kami kat depan muka pintu JR station


Tempat tunggu bus betul2 kat luar JR station

Bus schedule

Roundtrip ticket

Dah dapat tiket bas tu, meh la kite gi beratur .. tempat tunggu bas ni betul2 kat kluar train station tu jer .. aku amik bas pukul 10:14am ... naik bas ni pun tak lame, dalam 15 minit jer ... bas akan berenti kat Noboribetsu Onsen Bus Terminal ... dari bus terminal tu, aku pun start menapak sampai ke Jigokudani ... map area Noboribetsu ni boleh tengok kat sini  .. aku ade upload kat Google drive

Aku naik bas yg kaler hijau tu, Donan Bus ... ni dah sampai kat Noboribetsu Onsen Bus Terminal

Dari terminal bas ke Jigokudani, aku lalu along Gokuraku Shopping Street .. kat jalan ni banyak kedai souvenirs, coffee shops and restaurants .. kedai jual king crab pun ade yer

Jalan straight along Gokuraku Shopping street ... mmg jalan agak hilly kat sini




Dah namenye pun Hell Valley kan, so banyak la demon statues kat Noboribetsu .. siap dengan pegang bat semua ( ehh bat ke ape ntah name menda yg statue kat bawah ni pegang )


On the way ke Jigokudani, memula sekali aku jumpe Sengen Park ... kecik je park ni surrounded by 9 gigantic demon's bat (ok ni aku saje bagi nama demon's bat, name betul tak tau) .. pastu kat bawah tu ade steam coming out from a geyser .. mase aku sampai tu steam mmg banyak sangat keluar so tak nampak sangat where exactly the source of the steam .. pastu bau die, perrhh... mmg kuat sangat bau sulfur

Sengen Park


Steam berkepul2 keluar 

Dari simpang kat tepi Sengen Park tu, aku amik route belah kanan .. just after simpang tu ade entrance utk masuk ke Yuzawa Shrine ... aku tengok tangga tinggi gile, so kensel terus plan nak gi situ

Entrance to Yuzawa Shrine

Aku sambung menapak lagik sampai ke parking lot .. just after parking lot tu sampai la aku kat Jigokudani ... tempat ni part of Shikotsu-Toya National Park

View Jigokudani dari tepi one of the onsen resorts



Inilah dia Jigokudani 

Kat sini ade beberapa lookout point .. pastu boleh jugak berjalan along the valley until Tessen Pond ... aku memula snap few pictures kat area depan2 tu .. pastu menapak along the walking path sampai ke Tessen Pond ... sesambil tu menahan jugak la bau sulfur yg agak kuat sampai rase mcm pening2 lalat pun ade

View from one of the lookout points

Matahari memancar2 tapi sebenarnye takde la panas pun 

Walking path to Tessen Pond



Tessen Pond nun kat hujung sana

Ada alur kecik along the steaming hot ground



Tessen pond tu kecik jer tapi nampak la air tu mcm dah tahap mendidih ... aku tengok2 kejap pastu terus patah balik semula .. bau sulfur tu mmg aku tak tahan

Ketulan2 sulfur on the surface

Gambar takde motip

Patah balik semula ke tempat awal2 tadik




Tempat ni kalau dtg time full autumn foliage mesti cantik sesangat



Habis pusing kat sini, aku decide untuk proceed to Oyunuma lookout point which is about 600meter ++ away from Jigokudani


To be continued in part 2 ...

7 comments:

  1. Oh geaser kat tempat macam tu pun ada ye.. habis busuk kawasan.. :0

    ReplyDelete
  2. Apa motif statue tu eh kat situ.. dah la nampak seram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haritu ade baca katanya demon statue represent the two demons yg jaga kawasan Noboribetsu ni

      Delete
  3. Pond kecik je.. ingatkan besar dan luas.. bau sulfur bnyk2 kang pengsan plak kat situ..huhu

    ReplyDelete
  4. ok aku dah pangkah tempat ni menarik betul... hehe
    Tak banyak explore area atas dari sapporo time datang dlu..

    Ekh shinkansen tu tak termasuk sekali dengan JR pass ke?? kene beli lain? ni express lain ke cam mane??

    ReplyDelete
  5. terperasan gak car designation signage kat JR hokkaido stations dia gantung2 camtu je..

    ReplyDelete
  6. Cantiknya kawasan hot spring nih. Baru balik dari hotspring Sungai Klah tapi memang idaklah cantik macam nih huhu

    ReplyDelete