Nuffnang Ads

October 29, 2015

Hokkaido Autumn 2015 : Day 3 - Wakkanai Breakwater Dome


Turun bas dari Cape Soya, aku menapak ke Breakwater Dome .. dome ni dibina untuk prevent high waves and strong wind and structure breakwater ni agak unik la bagi aku

Dari Wakkanai station, ade dua route nak pegi sini .. samada amik jalan straight ke kiri dari belah belakang Wakkanai station tu, or boleh menapak sampai ke tepi port and walk along the port sampai jumpe padang luas opposite breakwater dome  .. aku lalu ikut tepi port .. boleh nampak cape yg aku pass by mase pegi Cape Soya tadik

Jalan menghala ke arah port

Park kat atas bukit yg aku tak sempat nak terjah


Boleh nampak bukit2 with wind turbines dari sini

View dari jauh

Dah sampai kat breakwater dome ni, boleh lah kite mengadmire the structure .. roman pillars yg tinggi and sayup mata memandang .. sekali tengok mcm ancient roman building pun ade jugak ... this structure was completed in 1936 and stood still until today ... lepas bace history pasal tempat ni, apparently dulu the train railway mmg lalu ikut bawah pillars straight jer pegi port





Aku spend some time kat situ and menapak ke area rumah2 kat tepi laut tu ... nothing much to see except for houses and fishing boats tapi view cantik la




Tak lame lepas tu, aku menapak balik semula ke Wakkanai Station ... pastu masuk melepak dalam coffee shop sesambil tunggu train untuk balik ke Sapporo




Kali ni aku naik train Super Soya 4 .. train ni departs at 16:49 and bajet sampai ke Sapporo at 10pm ... aku rase dlm banyak2 train yg aku naik, Super Soya 4 ni la yg aku rase paling luxury ... train jenis ade window sampai ke bumbung pastu seat pulak macam 2 level tapi sebenarnye one level jer ... pastu siap ade satu coach yg ala2 mcm lounge gitu







Masa train start gerak, kebetulan dah almost sunset ... so dapat layan sunset dari dalam train ... and inilah gambar penamat untuk long journey ke Wakkanai ni

Mount Rishiri

Train sampai Sapporo on time ... aku terus amik subway balik ke Susukino ... sampai bilik mandi manda pastu terus masuk bawah comforter gebus ... dah berangan nak tengok autumn view kat Mount Kurodake besok sekali bila tengok weather forecast, ribut taufan pulak yang menanti ...

End of day 3.

4 comments:

  1. aku suka tempat2 seperti ini, Azra..sunyi sepi, rasa tenang sangat..aku dok follow cerita ko pasal tempat ne dan serius aku tak sangka semuanya kat Jepun...

    ReplyDelete
  2. Train super soya tu sangat comelll bentukk nyeee.. adehhhh mcm gatal je tangan ni nak rembat tiket ke sapporo ...

    ReplyDelete
  3. train super soya 4 tu dah include sekali dalam jr pass ke? ke beli asing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. train ni dah include sekali dalam jr pass

      Delete