Nuffnang Ads

June 18, 2015

Japanese Alps Trip 2015 : Day 5 - Tateyama Kurobe Alpine Route - Bijodaira to Toyama



Dari Murodo, aku kene naik highland bus utk ke Bijodaira ... kemudian dari Bijodaira kene amik cable car lagik sekali untuk turun ke Tayetama ... then finally amik train ke Toyama ... perrhhh jauh lagik sebenarnye perjalanan untuk hari ni




Jalan nak ke Bijodaira ni mmg corner sane corner sini jer ... pastu dalam bas ade la pasang announcement tiap kali bas pass by tempat2 menarik .. ikutkan akan ade satu stop yg mane bus akan berenti sekejap tapi sebab kat luar tak nampak ape, so bas pegi terus jer la .. view along the way mmg cantik kalau takde kabus segala tu 


Lepas 30 minit mcm tu, aku sampai kat Bijodaira ... sampai2 je nampak ade lagik 5 minit utk catch the next cable car ... malas plak aku nak rushing2.. so aku melepak dulu kat situ


Kat sini pun ade kedai souvenirs segala tapi aku tak masuk... takut terbuang yen lagik .. tadik kat Murodo pun brape banyak dah abis T__T


Next adelah naik cable car utk turun ke Tateyama ... mase ni tak teramik gambar pun sebab semua org lagik sekali rushing gile mase nak masuk cable car tu...pastu semua main sumbat selagi boleh.. last2 aku terpenyek kat depan sekali .... and too bad mase nak turun tu, hujan la plak kat luar


Setelah beberapa minit kat dlm tu, sampai la aku kat Tateyama ... kat sini aku sempat keluar sekejap dari station and snap2 few pics ... Ntah cemane mate aku kero bile tengok schedule train ke Toyama ... boleh plak aku nampak next train pukul 4.20pm ... padahal actual time adelah pukul 4:15 ... so aku dok bajet ade mase agak lame utk ronda2 depan Tateyama station tu ... alih2 bila turun ke platform utk amik train, tengok2 train dah ade and tukang jaga train tu cakap cepat2 train dah nak gerak ... mencicit aku berlari masuk train ... sebenarnye boleh je tunggu next train tapi aku kene tunggu another 1 hour gitu la

Dalam Tateyama station





Train ke Toyama ni amik mase dalam sejam gitu ... mase dalam train ni baru lah pocket wifi aku ade signal .. tadik pagi dari Kurobe Dam lagik signal dah kiok ...serius kecewa dengan coverage menda alah ni.. rugi 2 hari sebab no signal langsung bile dah masuk mountain area


Sawah padi lagik

Finally, sampai lah aku kat Toyama .. dengan ini tamatlah sudah perjalanan satu hari dari Matsumoto ke Toyama via Kurobe Alpine Route ... tiket yg aku beli pagi tadik cover sampai Toyama ... so bile dah sampai sini, diorang terus amik the ticket ... ingatkan boleh la simpan buat kenangan

Tram kat depan Toyama station

Toyama station boleh kate agak besar .. macam2 jenis train berenti kat sini ... normal JR train, dentetsu train dari Tateyama yg aku naik tadik.. shinkansen pun ade berenti kat sini ... and for the first time aku tengok tram kat Jepun nih ... comey2 plak tu tramnye

Dari train station, aku menapak ke Toyoko-Inn ... tak jauh pun .. kalau jalan lenggang kangkung dlm 5 minutes gitu jer


Sampai2 je kat entrance hotel, dah nampak bekpek aku kat tempat luggage storage kat tepi pintu.. alhamdulillah selamat semuanye ... check in pun pantas ... lepas seharian berjalan, syok sungguh dapat landing atas katil gebu




Lepas freshen up a bit, aku keluar semula utk carik kombini ... pusing2 kejap kat area Toyama station tadik .. pastu nampak ade coffee house, terus masuk kejap layan kopi




Sunset dari depan Toyama station

Lepas beli few things kat Lawson, aku menapak balik semula ke hotel ... mandi manda, makan, layan tv kejap pastu zzzz  ... End of day 5.

6 comments:

  1. sejuk2 pun minum air sejuk.. ke dekat mount je sejuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnye dekat gunung2 tu je sejuk.. bila dah sampai bawah nih, suhu around 20c to 25c gitu

      Delete
  2. time sis pergi ni musim hujan.. cuaca macam x sweet sangat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huwaaaaaa...mmg pun ... rasenye kalau pegi time mula2 diorang bukak alpine route tu, mesti lagik best *mode nak repeat sudah on*

      Delete
  3. sekarang aku yang rasa indahnya katil tu.

    ReplyDelete
  4. Bilik pun nampak ok ek, Azra. Next time kalo nak menggunung ganangkan diri kat nippon boleh follow itinerary ni.

    ReplyDelete