Nuffnang Ads

June 11, 2015

Japanese Alps Trip 2015 : Day 5 - Tateyama Kurobe Alpine Route - Kurobedaira



Dari Kurobe Dam tadik, aku masuk tunnel on the other side of the dam and menapak ke tempat utk naik cable car ... cable car ni akan naik sampai Kurobedaira ... sebenarnye aku nak kejar cable car pukul 12pm ... tapi aku agak terlambat... sampai2 je cable car dah jalan ... another trip pukul 12.20pm .. aku dah malas nak menapak so duduk jer la kat tempat menunggu... mmg ade tempat duduk yg selasa kat dalam tu.. plus ade heater ... time tu dah mula terase sejuk ...yg aku perasan kat dalam tunnel ni lagik sejuk dari kat luar tadik

Tempat queue untuk masuk ke tempat cable car ... ade separate line untul individual and untuk group 

Sesambil menunggu tu, dok tengok screen kat depan sane ... ade live view tempat2 yg aku akan pegi nanti ... siap dengan suhu semua


Daikanbo ni one level up dari Kurobedaira .. nak pegi sini nanti aku akan naik ropeway

Murodo ni area Snow Wall ... time ni cerah jer.. bile aku sampai sane, kelam tak nampak ape

Bile tengok suhu semua dah below 10c, cecepat la aku kluarkan winter jacket .. tadi kat atas dam boleh la nak eksen dengan sweater selai jer ... skang tetiba je rase sejuk sampai ke tulang

Duduk kejap tetiba je datang segerombolan group berpuluh2 org ... lepas satu, satu group sampai.. ehh tak boleh jadik ni... silap2 aribulan aku plak tak dapat naik ... aku terus pegi beratur kat individual lane ... rupenye mmg ramai yg ikut group ... yg beratur kat individual lane tu tak sampai 10 org ... pastu tukang jaga tiket datang scan tiket ... tak lame lepas tu diorang bukak pintu kat depan tempat queue tu and semua org boleh masuk

Aku ingatkan masuk tu terus boleh naik cable car... ohh rupenye kat dalam tu kene queue lagik sekali ...

Kene queue kat depan cable car plak

Dalam 5 minit queue kat situ baru la diorang bagi naik and masuk dalam cable car .. lagik sekali hati ade sedikit panas dengan aksi rempuh merempuh geng2 group dari mainland ... hadehhh bertabah jer lah aku diorang nih ... dah la tangga nak naik pegi cable car tu curam

Tempat duduk dlm cable car ni sikit jer ... ramai yg kene berdiri

Aku antara orang terakhir keluar ... saje nak amik gambar time takde orang


Keluar je dari cable car, terus nampak ade signboard ke viewing area .. so ape lagik jom layan view

Kene naik tangga yg agak tinggi utk pegi ke viewing area


Tapi view kat atas ni, subhanallah.... cantik sangat




Ropeway ke Daikanbo




Puas hati dapat snap2 gambar gunung ganang ni, aku turun bawah ... kat situ ade tempat open space .. nampak ramai yg dok amik2 gambar


Aku bajet dah banyak hari tak snow kat sini kot sebabnye snow yg ade ni semua dah kotor and dah start cair




Okeh dah marilah masuk balik dalam building ... sejuk sangat ... kat dlm building tu ade small stalls and kedai jual souvenirs segala ... ingatkan nak gi carik kopi panas ke, tapi org berselirat so aku pun jadik malas .. last2 terus beratur untuk amik ropeway ke Daikanbo

21 comments:

  1. cantik sgt aihhh! hahahaha...tahun depan baru nak pi Tokyo...xtau la kalau rajin makin panjang langkah :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa jangan lupe panjangkan kaki ke Fujisan... wajibb tu!

      Delete
  2. Replies
    1. sebenarnye, dlm best2 tu ade jugak terdetik kalau tetiba earthquake ke, mane aku nak lari huhuh

      Delete
  3. Boleh x rasa impressed tengok tangga2 kat cable car station tu. Namun, mata sakit tengok view yang ko sajikan ni. Berdarah mata & hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. view sini mmg superb... mmg layan gunung ganang je trip kali ni

      Delete
  4. Sebenarnya skeri gak tengok tunnel tu tapi bile dah sampai atas...masyaallah lawa je pemandangan!~

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyer aku pun ade rase skeri jugak.... kalau jadik ape2, tak tau mane nak tuju ... tapi view mmg best la

      Delete
  5. Org mainland memang pergi mana mana pun macam ni eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. pe'el sejak azali kot ... mmg kene banyak bertabah dengan diorang2 ni

      Delete
  6. mcm takut je aku nengok cable car tuh.
    mmg tegak cengitu ke?

    ReplyDelete
  7. puas sungguh tengok Japanese Alps di sini...

    ReplyDelete
  8. orang dari mainland ni sikap dorang x berubah walau di mana berada eh..d tanah sendiri lagi lah..iskk

    subhanallah...cantiknya....isssk..mcm lukisan..SEJUK!!! kalau pegi berdua leh peluk kurang kan sejuk tu hihihi

    ReplyDelete
  9. @mirazara, i pegi musim spring

    ReplyDelete